Online tréning: A túlélés útmutatója
2020 óta csak online tartjuk a tréningjeinket, és nem is tervezünk ezen változtatni. Ennek több oka is van, de talán a legfontosabb az, hogy sokkal-sokkal hatékonyabban működik, mint a személyes jelenléttel tartott tréningek (2016-2020 között úgy tartottuk), ráadásul akkor sem kell a résztvevőknek kimaradniuk, ha
- megbetegszenek,
- eltörik a lábuk,
- messze vannak.
A kapcsolódás, egymásra figyelés is zavartalanabb a breakout roomban, mint személyesen, ahol sok a zavaró tényező (süt a nap, meleg van, hideg van, a többiek hangosak, valaki épp késve érkezik, valaki még kávét enged, ropogtat…) Rengeteg visszajelzést kaptunk már arról, hogy kezdetben féltek az online tértől, hogy kevésbé fog működni, de már az első nap végén belátták, hogy alaptalan volt a félelem, hiszen pörgős volt, egy percig sem unatkoztak, ráadásul szinte azonnal egy erős csapattá kovácsolódtak össze (itt olvashatsz még résztvevői visszajelzéséket! és itt is)
Az elmúlt 5 évben rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk az online világról, és arról is, hogy milyen nehézségeket kell legyőznie annak, aki egy zoom tréningre szeretne bejelentkezni.
Ami mindenképp szükséges:
- legyen egy olyan laptop vagy asztali gép, ahol működik a kamera, a mikrofon és a hangszóró is,
- legyen stabil internet.
Ennyi igazából, de ennek minden eleme együtt is és külön is elromolhat.
A pöcök esete az online tréningen
Volt olyan résztvevőnk, aki azt hitte, hogy be van kapcsolva a kamerája, de a képernyőn csak egy fekete négyzet jelent meg a helyette. Szóltunk neki, hogy valami takarja a kamerát, de ő határozottan állította, hogy nincs ott semmi. Aztán egy könnyed mozdulattal elhúzta a kamerát blokkoló pöcköt, és hirtelen megjelent a képe. Erre ő: „Nem mondtátok, hogy egy pöcök takarja!”
Az akadozó net esete
És akkor ott van a másik klasszikus: az internet, ami nem igazán a barátunk. Akadozik, a hang meg késlekedik, ő nem hall minket, mi nem halljuk őt – igazi káosz. Erre ő: „De hát tegnap is volt egy online meetingem, és semmi gond nem volt!” Aztán kiderül, hogy épp otthon vannak a gyerekek, akik három különböző gépen nyomják az online videókat. Na, ez tényleg nem segíti a sávszélességet…
Az elmúlt 5 év alatt rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk arról, hogy mi romolhat el. Ezért kérjük a résztvevőket, hogy érkezzenek meg fél órával kezdés előtt, hogy legyen esélyünk megoldani a kialakult helyzetet kezdésre. Valaki ezt komolyan veszi, van, aki nem.
A munkahelyi laptop esete
Nagyon sokan jelentkeznek be céges gépről, és a tréning reggelén (mi szólunk tréning előtt 3-4 nappal, hogy csekkolja!) derül ki, hogy a rendszergazda bizony letiltotta a Zoom alkalmazásnak, hogy használja a kamerát/mikrofont/hangszórót. Aznap reggel semmit nem tudunk tenni ezért, nem tudjuk telefonon keresztül feloldani a korlátot, ehhez bizony rendszergazda kell. Mit tippeltek, elérhető ő a tréning reggelén 8:50-kor? Persze, hogy nem. Ilyenkor jön a kapkodás: van másik gép? Van, de azon eleve nincs kamera. Megoldjuk valahogy, de könnyedén ki is lehet kerülni ezt a helyzetet.
Miért nem ajánljuk a telefon és a tablet használatát online tréninghez?
Bár az okostelefonok és tabletek praktikusak, sajnos nem ideálisak Zoom tréningekhez. A kis képernyő miatt csak egy-két személyt lehet jól látni, és az érintőképernyő nem kompatibilis teljes mértékben a Zoom felületével. Ez zavaró lehet, és rontja a tréning élményt. Ráadásul sokat használjuk a Zoom cset funkcióját, hiszen oda írjuk be a megoldásfókuszú kérdéseket. Telefonon és tableten nem lehet egyszerre látni a megnyitott cset ablakot és a másik résztvevőt, így sokkal nehézkesebb a beszélgetésvezetés is.
A következmény
Az elmúlt 5 év alatt rengeteg energiát tettünk abba, hogy aki bejelentkezett, az valahogy ott is tudjon maradni, végig tudja csinálni, de rájöttünk, hogy ez sem jó, mert rontja a többiek élményét az állandó „most jó? most hallasz/látsz/akadozol?” kérdés, egyeztetés, csekkolás. Aki kezdésig nem oldja meg (segítünk persze) a technikát, az nem kezdheti el a tréninget.
Fontos az élmény, fontos, hogy gördülékenyen menjen a tréning, úgy lehet tanulni, fejlődni. Amit mi tenni tudunk ezért, azt meg is tesszük: ott vagyunk időben, felhívjuk telefonon a résztvevőt, akinek gondja akadt, hogy közvetlenül segítsünk lépésről lépésre megoldani a helyzetet, de a többi rajta múlik!
Fontos, hogy mindenki időben felkészüljön, ne ott szembesüljön azzal, hogy hopp, valami tönkrement, és most mit tegyen. Ráadásul a legtöbb probléma megoldható azzal az egyszerű trükkel, hogy kilép, majd újra bejelentkezik. Aztán nyugodtan startolhat is a kezdés pillanatában, mert tudja, hogy nála minden rendben! Mint ahogy nálad is.